De wet
Primair Onderwijs
In de wet
Primair Onderwijs artikel 8 staat welke vakken de kinderen moeten leren. Bij
elk vak zijn kerndoelen en referentiekaders aangegeven. Hierin staat wat
kinderen gedurende hun basisschooltijd moeten leren. Elke school in Nederland
moet hieraan voldoen. Door onze manier van werken, voldoen wij hier ruimschoots
aan. De leerkracht zorgt ervoor dat alle leerstof wordt behandeld. Aan het eind
van de basisschool hebben alle kinderen de verplichte leerstof gehad. Meer
informatie hierover staat op: www.slo.nl/primair/kerndoelen.
De overheid richt haar speerpunten op taal, lezen
en rekenen. Wij onderstrepen dit belang en stimuleren kinderen te presteren. We
vullen dit aan met onze pedagogische doelstellingen, want opvoeden en onderwijs
kun je niet los van elkaar zien.
Vliegen vanuit vertrouwen
Onze school is een
leefgemeenschap waar kinderen zich competent voelen, waar ze gezien worden en
een eigen inbreng hebben. Vanaf het begin van hun ontwikkeling geven we hen
vertrouwen op verschillende gebieden:
• Vertrouwen
in zichzelf
• Vertrouwen
in de ander
• Vertrouwen
in het eigen kunnen
• Vertrouwen
op eigen keuzes
• Vertrouwen
in de toekomst
Brede ontwikkeling
Het gaat om meer dan alleen het leren van de vakken op school. We richten
ons op een brede ontwikkeling:
•
De emotionele ontwikkeling
•
Het verwerven van sociale vaardigheden
•
De cognitieve ontwikkeling
•
De zintuiglijke ontwikkeling
•
Het ontwikkelen van de creativiteit
•
Het verwerven van de noodzakelijke kennis
•
Het verwerven van culturele vaardigheden
•
Het ontwikkelen van lichamelijke vaardigheden
•
Het leren omgaan met informatica, communicatie en techniek
Christelijke
grondslag
Onze school is een protestants christelijke basisschool. We baseren onze keuzes
op normen en waarden uit de Bijbel. We gaan respectvol met elkaar om en werken
aan saamhorigheid. De christelijke grondslag is verbonden met de pedagogische
en didactische identiteit van de school.
De Bijbelverhalen reiken ons normen en waarden aan
die belangrijk zijn voor ons handelen. Deze geven we door aan de kinderen. Zo
krijgen ze de basis waaruit ze keuzes kunnen maken, ook als het gaat om de
invulling van geloof in hun volwassen leven. In de praktijk is onze
christelijke grondslag zichtbaar en merkbaar in de manier waarop we met elkaar
omgaan en de aandacht voor het geloof. We verwachten van ouders dat zij de
christelijke grondslag en de manier waarop we dit vormgeven respecteren.
Uitgangspunten
Het is belangrijk dat
leerlingen zelf oplossingen weten te vinden voor de problemen die ze
tegenkomen. Dat kan op het gebied van het leren; bijvoorbeeld bij rekenen eerst
zelf nadenken en daarna er met elkaar over hebben. Maar ook op het gebied van
gedrag en de omgang met anderen. Hoe kunnen we samen deze ruzie oplossen? We stimuleren
de zelfstandigheid. Voor de ene leerling betekent dit dat de leerkracht stap
voor stap de leerling verder helpt en voor de andere leerling betekent het dat de
leerkracht ‘van afstand’ ziet en vervolgens waardeert dat de leerling goed
bezig is.
Eigen
verantwoordelijkheid
We geven de leerlingen
autonomie en verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. Het ‘zelf
ontdekken’ vergroot het competentiegevoel (‘Dit kan ik!’) van de leerling. Leerkrachten
houden voortdurend in de gaten of de leerling op de goede weg is. Ze hebben de
ontwikkelingslijnen voor de verschillende vakken goed in beeld en sturen bij
als dat nodig is. We leggen de lat voor de leerling hoog, zodat we eruit halen
wat erin zit. Daarbij houden we rekening met de mogelijkheden en beperkingen
van ieder kind.
Samenwerken
We laten kinderen veel
samenwerken om ervoor te zorgen dat iedereen meedenkt, meewerkt en meedoet. We
moedigen ook aan dat kinderen met iedereen te leren samenwerken. Je hebt het in
de maatschappij tenslotte niet altijd voor het kiezen. Als dat niet spontaan
gebeurt, sturen we het die kant op. We geven de leerlingen inzicht in waarom
het wel of niet lukt in de hoop dat de leerlingen later op eigen kracht beter
kunnen samenwerken. Daardoor komt er meer uit het kind en krijgen ze een goed
zelfbeeld. Er ontstaat beter inzicht in wat ze goed en minder goed kunnen. Dit
laten we ze dan ook regelmatig door zichzelf benoemen en we bespreken en
waarderen dit. Ook stellen we vragen die de kinderen activeren. Elk kind mag er
zijn.
Reflecteren
We gebruiken
verschillende manieren om de leerlingen te laten reflecteren en werken aan het
vergroten van de intrinsieke motivatie, zodat ze leren uit zichzelf de dingen
goed te doen.
Onze school De Zwaluw
Vliegen vanuit vertrouwen!
· We beginnen van onderaf en staan met beide benen
op de grond
· We geloven in de talenten van onze leerlingen.
· We voeden onze leerlingen op tot zelfstandige
volwassenen met een open wereld- en mensbeeld, die zullen uitvliegen en hun
leven lang blijven leren en ontdekken!
· Als christelijke school leven en werken we vanuit
onze inspiratiebron, ons geloof in de Bijbel