Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

Schoolgids

Alle informatie voor ouders en leerlingen op een rijtje

Missie en visie

De wet Primair Onderwijs
In de wet Primair Onderwijs artikel 8 staat welke vakken de kinderen moeten leren. Bij elk vak zijn kerndoelen en referentiekaders aangegeven. Hierin staat wat kinderen gedurende hun basisschooltijd moeten leren. Elke school in Nederland moet hieraan voldoen. Door onze manier van werken, voldoen wij hier ruimschoots aan. De leerkracht zorgt ervoor dat alle leerstof wordt behandeld. Aan het eind van de basisschool hebben alle kinderen de verplichte leerstof gehad. Meer informatie hierover staat op: www.slo.nl/primair/kerndoelen.

 

De overheid richt haar speerpunten op taal, lezen en rekenen. Wij onderstrepen dit belang en stimuleren kinderen te presteren. We vullen dit aan met onze pedagogische doelstellingen, want opvoeden en onderwijs kun je niet los van elkaar zien.

 

Vliegen vanuit vertrouwen

Onze school is een leefgemeenschap waar kinderen zich competent voelen, waar ze gezien worden en een eigen inbreng hebben. Vanaf het begin van hun ontwikkeling geven we hen vertrouwen op verschillende gebieden:

 

      Vertrouwen in zichzelf

      Vertrouwen in de ander

      Vertrouwen in het eigen kunnen

      Vertrouwen op eigen keuzes

      Vertrouwen in de toekomst

 

Brede ontwikkeling
Het gaat om meer dan alleen het leren van de vakken op school. We richten ons op een brede ontwikkeling:

      De emotionele ontwikkeling

      Het verwerven van sociale vaardigheden

      De cognitieve ontwikkeling

      De zintuiglijke ontwikkeling

      Het ontwikkelen van de creativiteit

      Het verwerven van de noodzakelijke kennis

      Het verwerven van culturele vaardigheden

      Het ontwikkelen van lichamelijke vaardigheden

      Het leren omgaan met informatica, communicatie en techniek

 

Christelijke grondslag
Onze school is een protestants christelijke basisschool. We baseren onze keuzes op normen en waarden uit de Bijbel. We gaan respectvol met elkaar om en werken aan saamhorigheid. De christelijke grondslag is verbonden met de pedagogische en didactische identiteit van de school.

De Bijbelverhalen reiken ons normen en waarden aan die belangrijk zijn voor ons handelen. Deze geven we door aan de kinderen. Zo krijgen ze de basis waaruit ze keuzes kunnen maken, ook als het gaat om de invulling van geloof in hun volwassen leven. In de praktijk is onze christelijke grondslag zichtbaar en merkbaar in de manier waarop we met elkaar omgaan en de aandacht voor het geloof. We verwachten van ouders dat zij de christelijke grondslag en de manier waarop we dit vormgeven respecteren.

 

Uitgangspunten

Het is belangrijk dat leerlingen zelf oplossingen weten te vinden voor de problemen die ze tegenkomen. Dat kan op het gebied van het leren; bijvoorbeeld bij rekenen eerst zelf nadenken en daarna er met elkaar over hebben. Maar ook op het gebied van gedrag en de omgang met anderen. Hoe kunnen we samen deze ruzie oplossen? We stimuleren de zelfstandigheid. Voor de ene leerling betekent dit dat de leerkracht stap voor stap de leerling verder helpt en voor de andere leerling betekent het dat de leerkracht ‘van afstand’ ziet en vervolgens waardeert dat de leerling goed bezig is.

 

Eigen verantwoordelijkheid

We geven de leerlingen autonomie en verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. Het ‘zelf ontdekken’ vergroot het competentiegevoel (‘Dit kan ik!’) van de leerling. Leerkrachten houden voortdurend in de gaten of de leerling op de goede weg is. Ze hebben de ontwikkelingslijnen voor de verschillende vakken goed in beeld en sturen bij als dat nodig is. We leggen de lat voor de leerling hoog, zodat we eruit halen wat erin zit. Daarbij houden we rekening met de mogelijkheden en beperkingen van ieder kind.

 

Samenwerken

We laten kinderen veel samenwerken om ervoor te zorgen dat iedereen meedenkt, meewerkt en meedoet. We moedigen ook aan dat kinderen met iedereen te leren samenwerken. Je hebt het in de maatschappij tenslotte niet altijd voor het kiezen. Als dat niet spontaan gebeurt, sturen we het die kant op. We geven de leerlingen inzicht in waarom het wel of niet lukt in de hoop dat de leerlingen later op eigen kracht beter kunnen samenwerken. Daardoor komt er meer uit het kind en krijgen ze een goed zelfbeeld. Er ontstaat beter inzicht in wat ze goed en minder goed kunnen. Dit laten we ze dan ook regelmatig door zichzelf benoemen en we bespreken en waarderen dit. Ook stellen we vragen die de kinderen activeren. Elk kind mag er zijn.

 

Reflecteren

We gebruiken verschillende manieren om de leerlingen te laten reflecteren en werken aan het vergroten van de intrinsieke motivatie, zodat ze leren uit zichzelf de dingen goed te doen.

 

Onze school De Zwaluw

Vliegen vanuit vertrouwen!

·      We beginnen van onderaf en staan met beide benen op de grond

·      We geloven in de talenten van onze leerlingen.

·      We voeden onze leerlingen op tot zelfstandige volwassenen met een open wereld- en mensbeeld, die zullen uitvliegen en hun leven lang blijven leren en ontdekken!

·      Als christelijke school leven en werken we vanuit onze inspiratiebron, ons geloof in de Bijbel

Media
  • Missie-groen.png